torsdag 12 augusti 2010

Idag.

Idag ahr dte varit en helt vanlig dag, verken mer eller mindre... Jag sov till 12 då jag knalla ner till Öme roch köpte frukost på vägen hem sedan satt jag hemma ett tag innan Ömer kom hem och vi satt och prata ett tag och käkade lite kakor innan han dusha och stacka tillbaka till jobbet när hans chef ringd eoch påminde honom om att han bar hade 1 och ½ timmes rst in te 2... (opps... vad mer kan man säga?) Ömer kontrade med att fråga om han chef var hungrig (med tanke på att han chef följer ramadan..) men det sa hans chef att han inte var och avslutade med ett KOM HIT NU!.. haha... 

Tycka vad man vill de har all rätt i världen att fasta (jag menar det ingår i den islamska religonen) och jag förstår det. Att inte äta, röka och allt annat kan jag förstå om de vill ofra osv jag menar det är deras kraft och humör som nu såhär i början innan de vänjer sig är på botten.. Men att inte dricka vatten ens (nu när ramadan är så här tifigt och det är så otroligt varmt mitt på dagen) är inte det farligt? Jag menar det är ju upp emot 42 grader mitt påd agen i solen och de jobbar u så de har ju inet valet att gå och lägga sig och sova eller sitta inne i ett svalt rum åtminstånde... 
Tja jag vet inte och jag säger absolut inte att det är fel, för det tycker jag inte att det är... Jag funderar bara på det här med att inte dricka vatten här nere i Alanya (övriga turkiet och också varmt, om inte varmare än Alanya) kan man inte bli uttorkad, jag menar jag tror ju inte att de sitter sedan på kvällen och dricker uppemot 3-4 lite vatten?.. Tror snarare det är några glas Chai?
Jag kan iallafall erkänna att jag är glad att Ömer inet följer ramadan detta år med tanke på värmen. Till skillnad från förra årety då han följde denna fastemånad. Han påstår också att när han kommer hem till kandil (om han kommer dit inna bayram s¨ska han fasta tiden ut. Det känns bra för om han skulle fast har skulel jag gå runt och var oroliga för att han skulel svima av vätskebrist hela dagarna för att inet tala om att jag skulle köpa en fem liters dunk vatten avrje dag och tvinga i han på kvällen.... Ond flickvänn som jag är.

Ömer övriga familj förljer ramadan, med undantag av två av han systers som båda är gravida, den ena med beräknad ankomst om en eller två veckor och den andra i december/januari (om vi har tur blir det den 25:e dec som lilla jag.) haha... Men sedan så bor ju resten av hans familj i en by typ två timmar från Konya mot Ankara och ute i begret, när vi var där för tre veckor sedan var de omkring 23 som varmast, helt underbart!

Men men nu måste jag springa ska ner till Ömer och äta middag.... =) (finns lie fördelar med att det rä ramadan, middagen i affären serveras sent.. dvs jag kan oxkså äta =) Weii liksom....

Over and Out

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar